Kosár
Kezdőlap  .  Zenekarok
vissza a zenekarokhoz
30Y
http://30y.hu
https://www.facebook.com/30yzenekar

A pécsi 30Y az elmúlt évtized egyik legnagyobb sikersztoriját tudhatja magáénak a magyar rockzenei színtéren: kis vidéki együttesből az ország legnépszerűbb koncertzenekarai közé emelkedett, játszott a Muse előtt a Budapest Sportarénában és a Franz Ferdinand előtt a VOLT-on, számos hazai fesztivál fő fellépőjeként és külföldi klubok vendégeként, teltházas Szentimentálé koncerteken a Művészetek Palotájában és a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Kortárs költőkkel adtak közös műsorokat, a szakmai elismerés legszebb példájaként Bereményi Géza őket kérte fel a néhai Cseh Tamás előtt tisztelgő emlékdal közös megkomponálásra, és 2012-ben – az év könnyűzenei szövegírójának választott frontemberük Artisjus-díja után nem sokkal – a Legjobb magyar előadó (MTV EMA Best Hungarian Act) cím nyerteseként ők jutottak hazánk színeiben az MTV Europe Music Awards díszes nemzetközi mezőnyébe. Helyük van ott is, hiszen produkciójuk egyszerre magyar és nemzetközi gyökerű: az ihletett magyar szövegek és az egyéni énekstílus mellett hangsúlyos zenéjükben a hazai örökség a hatvanas évek beatzenéjétől a hetvenes évek dalnokain és a nyolcvanas évek alternatív rockján át az előttük utat törő baranyai rockhősökig, ahogy megvannak a külföldi kapcsolódási pontjaik is a kilencvenes évek amerikai grunge színterétől és brit popérzékenységétől az új évezred modern rockos kísérletezőiig. A 30Y-t még 2000-ben indította Pécsen egy Ajkáról érkezett testvérpár, a gitáros-énekes Beck Zoltán és öccse, Beck László dobos a szólógitáros Gradvolt Endrével és a basszista Varga Ádámmal együtt. A kezdeti útkeresés után végleges felállását 2002 őszére a szintén ajkai származású Sárközy Zoltán billentyűs csatlakozásával elnyerő zenekar 2004 végén állt elő első albumával, az Egy perccel tovább című koncertfelvétel-gyűjteménnyel, melyet aztán három remek stúdiólemez követett gyors egymásutánban: 2006-ban a Csészényi tér, 2007-ben a Semmi szédítő magasság és 2008-ban a No.4 album. A sort folytatva 2009-ben logikus lépés lehetett volna egy Szentimenálé anyag megjelentetése (hiszen ezzel a címmel akkor már évek óta adtak intimebb, visszafogottabb, akusztikusabb hangzású, zenészbarátokkal kibővített felállású koncerteket, ahol lemezen meg nem jelent dalaik domináltak), de csak a következő stúdióalbum, a 2010-es Városember 2011-re átnyúló turnéja után döntöttek úgy, hogy 2012 folyamán már stúdióverzióban is rögzítik a kiadatlan Szentimentálé-dalokat – és ezzel a 30Y korábban már jól dokumentált rockzenekari erőssége mellett végre az együttes finomabb, „játékosság, zenei intimitás és közvetlenség” jellemezte oldalát is megörökítik hanglemezen. 2012 novemberében CD, bakelit és digitális formátumban egyaránt megjelenő Szentimentálé albumon – ahogy már az előző lemezen is – a produceri munkálatokat a Heaven Street Seven billentyűse, Takács Zoltán „Jappán” végezte a 30Y basszusgitárosával, Varga Ádámmal közösen, ezúttal a Super Size Studioban. A közreműködők között pedig az ütőhangszeres Bóra Áron, a trombitás Szűcs Krisztián Qka, a klarinétos Csalló Roland, a csellós Rozs Tamás mellett a Symphonic Brass Quintett is feltűnik. A lemezen most először megjelenő 14 szerzemény mellé még ugyanennyi bónuszdalt is rögzítettek, hetvenes-nyolcvanas évekből való feldolgozásokat (Cseh Tamás, Kex, Szélkiáltó, Bergendy együttes) és jól ismert 30Y-számok „szentimentálésított” átiratait egyaránt, sőt egy tucatnyi dalhoz filmetűdöket is forgattak Lévai Balázs rendezővel – ezeket a ráadásanyagokat a rajongók digitális formában, úgynevezett „vendégoldalakon” érhetik el az interneten. A lemezborító a koncertek közönségétől kapott rajzokra épül, sőt a zenekar úgy döntött, hogy az albumot előrendelő rajongók neve is felkerül a lemezre társproducerként.

TAGOK


Beck László - dob
Beck Zoltán - ének, gitár
Gradvolt Endre - szólógitár
Sárközy Zoltán - billentyű
Varga Ádám - basszusgitár